====== Pravidla ====== ===== Struktura hry ===== Kachna je určena pro maximálně čtyřčlenné týmy. Začíná v sobotu v 8.30 po snídani přímo v areálu ubytování a končí ten samý den v 18.30 tamtéž. Hra trvá 10 hodin a je navržena pro právě 24 týmů. Hra se skládá ze stanovišť s šiframi hráčů (viz odstavec Vlastní šifry) a organizátorů. Na každém stanovišti se nachází 2 různé šifry odkazující na dvě různá místa. LIBOVOLNÁ dvě stanoviště od sebe nejsou vzdálena více než 2000 metrů (většinou jsou však výrazně blíže). ===== Vybavení do hry ===== ==== Tradiční vybavení ==== Z tradičního vybavení se Vám jistě budou hodit všechny standardní šifrovací pomůcky (tužky, papíry, fólie, fixy, nůžky), jídlo a pití na přežití celé šifrovačky, kachna doporučuje také buzolu a repelent. Pokud bude pro nějakou konkrétní šifru potřebné speciální vybavení, bude upřesněno v posledních informacích před hrou. ==== Mapa ==== Každý tým dostane na začátku hry velmi podrobnou mapu pro orientační běh (ta se od normálních map odlišuje svou vysokou podrobností a některými nezvyklými barvami - například vzrostlý les je značen bílou barvou, hustší porosty pak různými odstíny zelené). Pokud jste se s takovou mapou nikdy nesetkali, doporučujeme podívat se třeba na tento přehled. ==== Karta týmu ==== Karta týmu, kterou obdrží každý tým na startu, slouží pro záznam hry a následné vyhodnocení výsledků. ===== Body ===== Cílem šifrovačky Kachna je získat co nejvíce bodů. Body se týmu udělují ve čtyřech kategoriích: ==== Navštívená stanoviště ==== Počet navštívených stanovišť krát 3. Maximálně tedy 3 * (12) = 36 bodů. ==== Vyluštěné šifry ==== Počet vyluštěných šifer krát 2. Maximálně tedy 2 * (24) = 48 bodů. ==== Krása vaší šifry ==== Průměr z hodnocení ostatních týmů, které šifru vyluštily, krát 8. Maximálně tedy 6 * 8 = 48 bodů. V cíly budou navíc hodnocení všech týmů autorsky harmonizovány a to tak, aby se nikomu nevyplatilo "škodit" ostatním tak, že všechny šifry bude hodnotit jedním bodem. ==== Obtížnost Vaší šifry ==== Poměr počtu týmů, které šifru vyluštily, a počtu týmů, které šifru luštily (viz údaj v Kartě hry) prohnaný kachním vzorcem. Maximálně 40 bodů. Orientační hodnoty v tabulce. ^ % týmů vyluštilo ^ bodů ^ | 5% | 0 | | 20% | 0 | | 30% | 8 | | 40% | 16 | | 50% | 24 | | 60% | 29 | | 70% | 32 | | 80% | 29 | | 95% | 24 | ===== Stanoviště, trasa ===== Na mapě bude vyznačeno množství bodů čísly 1–50. Z druhé strany mapy bude přiložen „překladový slovník“, který bude párovat čísla bodů z mapy s klíčovými slovy. Jakmile tedy z šifry vyluštíte tajenku, podíváte se do „slovníku“ a zjistíte, se kterým bodem se pojí – tam můžete vyrazit. Stanoviště se mohou nacházet mimo cesty. Jsou označena fáborkem a vždy se nachází u nějakého výrazného objektu – posed, krmelec, skála, roh plotu. Prostor hry není velký, jedná se převážně o pěkný les. Samotné šifry jsou ve vodovzdorném obalu, každý tým si smí vzít jednu kopii šifry. Krom reálných stanovišť existují i stanoviště falešná s šiframi, které mají nesmyslná řešení. ===== Cíl ===== Nejpozději do 18.30 musí týmy do cíle libovolným způsobem dopravit Kartu týmu. Pořadatelé poté v rychlosti vyhodnotí výsledky, následuje večeře, prohlídka všech šifer, vyhlášení výsledků Kachny a kachní večírek – oheň, hudba a drobné chuťovky k opečení. ===== Další pravidla ===== Protože Kachna nemá být o luštění ve dvojicích či jednotlivcích, rozhodli jsme se pro tato pravidla: * Zákaz rozdělení týmu! * Standardní pravidla šifrovacích her – tj. nespolupracovat s ostatními, luštit v rozumné vzdálenosti od stanoviště, nestopovat ostatní týmy, nechodit do lesních školek, na soukromé pozemky, nepoužívat jiné dopravní prostředky než vlastní nohy (popř. bezmotorový kočárek) atd. * Vzhledem k tomu, že na mapě je omezený počet tajenek, není možné se zcela vyhnout „haluzení“. Nebráníme se nijak zpětnému inženýrství a odhadování tajenky, ale nebude-li tým schopen vysvětlit princip šifry, kterou náhodou uhodl nebo jejíž tajenku zná bude tento tým penalizován -10 body a jeho hodnocení šifry se nebude počítat. Hrajte fér a tak, abyste si hru i celý kachní tah užili. ===== Vlastní šifry ===== Každý tým musí vytvořit jednu šifru, která bude použita ve hře. Specifikaci brzy uveřejníme. ===== Překvapení ===== Během hry se Vám může stát, že vyluštěné slovo nenajdete v „překladovém slovníku“ na zadní straně mapy. V takovém případě neztrácejte hlavu – někde v herním prostoru existuje místo, kde se dají sehnat další části „překladového slovníku“. Jeho polohu je možné zjistit z multišifry, jejíž části jsou umístěny na každém druhém stanovišti (tj. když na jednom stanovišti není, pak každá šifra z tohoto stanoviště odkazuje na místo, kde části multišifry jsou). ===== Změny oproti loňsku (pro loňské kachnaře) ===== * herní doba je zkrácena o hodinu * šifry si vzájemně testují 3 týmy (šifra se dá lépe doladit) a zároveň testující týmy nemají stejnou tajenku (tedy nemají situaci ulehčenou předem známou tajenkou) * týmy budou mít na začátku přístup k více než dvěma šifrám (snížení možnosti záseku na začátku) * loňská lineární miničást vyměněna za netradiční prvek (viz Překvapení) * mírné snížení váhy u čtvrtého faktoru – obtížnosti šifry