Kachna je určena pro maximálně čtyřčlenné týmy. Začíná v sobotu v 8.30 po snídani přímo v areálu ubytování a končí ten samý den v 18.30 tamtéž. Hra trvá 10 hodin a je navržena pro právě 24 týmů.
Hra se skládá ze stanovišť s šiframi hráčů (viz odstavec Vlastní šifry) a organizátorů. Na každém stanovišti se nachází 2 různé šifry odkazující na dvě různá místa. LIBOVOLNÁ dvě stanoviště od sebe nejsou vzdálena více než 2000 metrů (většinou jsou však výrazně blíže).
Z tradičního vybavení se Vám jistě budou hodit všechny standardní šifrovací pomůcky (tužky, papíry, fólie, fixy, nůžky), jídlo a pití na přežití celé šifrovačky, kachna doporučuje také buzolu a repelent. Pokud bude pro nějakou konkrétní šifru potřebné speciální vybavení, bude upřesněno v posledních informacích před hrou.
Každý tým dostane na začátku hry velmi podrobnou mapu pro orientační běh (ta se od normálních map odlišuje svou vysokou podrobností a některými nezvyklými barvami - například vzrostlý les je značen bílou barvou, hustší porosty pak různými odstíny zelené). Pokud jste se s takovou mapou nikdy nesetkali, doporučujeme podívat se třeba na tento přehled.
Karta týmu, kterou obdrží každý tým na startu, slouží pro záznam hry a následné vyhodnocení výsledků.
Cílem šifrovačky Kachna je získat co nejvíce bodů. Body se týmu udělují ve čtyřech kategoriích:
Počet navštívených stanovišť krát 3. Maximálně tedy 3 * (12) = 36 bodů.
Počet vyluštěných šifer krát 2. Maximálně tedy 2 * (24) = 48 bodů.
Průměr z hodnocení ostatních týmů, které šifru vyluštily, krát 8. Maximálně tedy 6 * 8 = 48 bodů. V cíly budou navíc hodnocení všech týmů autorsky harmonizovány a to tak, aby se nikomu nevyplatilo „škodit“ ostatním tak, že všechny šifry bude hodnotit jedním bodem.
Poměr počtu týmů, které šifru vyluštily, a počtu týmů, které šifru luštily (viz údaj v Kartě hry) prohnaný kachním vzorcem. Maximálně 40 bodů. Orientační hodnoty v tabulce.
% týmů vyluštilo | bodů |
---|---|
5% | 0 |
20% | 0 |
30% | 8 |
40% | 16 |
50% | 24 |
60% | 29 |
70% | 32 |
80% | 29 |
95% | 24 |
Na mapě bude vyznačeno množství bodů čísly 1–50. Z druhé strany mapy bude přiložen „překladový slovník“, který bude párovat čísla bodů z mapy s klíčovými slovy. Jakmile tedy z šifry vyluštíte tajenku, podíváte se do „slovníku“ a zjistíte, se kterým bodem se pojí – tam můžete vyrazit.
Stanoviště se mohou nacházet mimo cesty. Jsou označena fáborkem a vždy se nachází u nějakého výrazného objektu – posed, krmelec, skála, roh plotu. Prostor hry není velký, jedná se převážně o pěkný les. Samotné šifry jsou ve vodovzdorném obalu, každý tým si smí vzít jednu kopii šifry. Krom reálných stanovišť existují i stanoviště falešná s šiframi, které mají nesmyslná řešení.
Nejpozději do 18.30 musí týmy do cíle libovolným způsobem dopravit Kartu týmu. Pořadatelé poté v rychlosti vyhodnotí výsledky, následuje večeře, prohlídka všech šifer, vyhlášení výsledků Kachny a kachní večírek – oheň, hudba a drobné chuťovky k opečení.
Protože Kachna nemá být o luštění ve dvojicích či jednotlivcích, rozhodli jsme se pro tato pravidla:
Každý tým musí vytvořit jednu šifru, která bude použita ve hře. Specifikaci brzy uveřejníme.
Během hry se Vám může stát, že vyluštěné slovo nenajdete v „překladovém slovníku“ na zadní straně mapy. V takovém případě neztrácejte hlavu – někde v herním prostoru existuje místo, kde se dají sehnat další části „překladového slovníku“. Jeho polohu je možné zjistit z multišifry, jejíž části jsou umístěny na každém druhém stanovišti (tj. když na jednom stanovišti není, pak každá šifra z tohoto stanoviště odkazuje na místo, kde části multišifry jsou).