Šifry
-
- řešení: LABUT
- postup: Pojmenované čáry odkazují na hory a údolí. Papír skládáme tak, aby jsme na daných čárách dostali „hory“ a „údolí“, pokud ohýbáme čáry v pořadí podle abecedy jde to efektivně. Složený tvar nám ukáže nůžky, stříháme tedy po tlusté čáře. Rozložený tvar je labuť.
-
- řešení: Napoleon
- postup: hlavní města států
-
- řešení: třesk
- postup: Textová část šifry je tvořena výrazy, z nichž každý představuje jednu slabiku. Z těchto slabik lze následně zformovat další výrazy tak, že z každého odstavce vznikne jeden nový výraz (středník je oddělovač slabik, tečka je oddělovač slov). Např. z prvního odstavce vyjde „přidávej sůl“. S novými výrazy celý proces zopakujeme, pouze s jinými oddělovači (konec odstavce je oddělovač slabik, mezera za odstavcem je oddělovač slov). Tím získáme mezitajenku „solmizační tečky“.
Každá ze sedmi teček v cyklu představuje jednu solmizační slabiku do-re-mi-fa-sol-la-si. Počet dimenzí daného bodu odpovídá počtu písmen slabiky, a protože je jediná slabika třípísmenná, lze tečkám jednoznačně přiřadit slabiky. Souřadnici každé tečky následně sečteme s odpovídající slabikou a tím získáme nové slabiky (např. slabika „do“ má souřadnice 22,-14, z čehož získáme novou slabiku „za“). Čtením nových slabik v cyklu získáme tajenku „zahájení vesmíru“, co lze říci opět jednoslabičně: „třesk“.
PS Šlo by prosím mít v klíči i jiná jednoslabičná slova, ať tam třesk moc nekřičí?
-
- řešení: KOTLETKA, ČAPKA, KOPRETINA
- postup: Tři verze šifry. Dopíšou se knihy, někdy autoři, záleží jak která verze. Autorské řešení najdete na adrese https://dl.dropboxusercontent.com/u/24011893/Kachkach.pdf
-
- řešení: PĚŠEC
- postup: Šifra obsahuje z obou stran černý papír formátu A7. Žádnou další informaci neobsahuje. Černá barva a A7 by vás měl navést na šachy, kde na souřadnicích A7 stojí pěšec.
-
- řešení: AGATA
- postup: Barevna kolecka indikuji semafor. Prikreslim pacicky podle semaforove abecedy. Prectu mezitajenku podle vznikne lomene cary.
Najdu 45 stupnove uhly s prazdnym a prectu je v poradi podle lomene cary.
-
- řešení: KAMERA
- postup: Každá fotka představuje znělku nějakého známého seriálu, letopočet udává pořadí, den a měsíc pozici písmene v názvu seriálu a délku názvu seriálu (v češtině, bez mezer, diakritiky a interpunkce). Jsou to dvě sady fotek, které redundantně kódují heslo KAMERA (seriály: Městečko South Park, Narcos, My z Kačerova, Pokémon, Hra o trůny, Včelka Mája, Jak jsem poznal vaši matku, Futurama, Simpsonovi, Přátelé a Star Trek: Nová generace).
-
- řešení: porodnice
- postup: Za obrázky se dopní jednoslabičné slova.
Potom se vepíší měsíce v roce (obrázky jsou části slov, dále postupuješ po řádcích), tj. máš tam LED, do dalších políček píšeš E, N, Ú, pak je tam obrázek NOR atd.
Čtou se ta malá číslíčka .
-
- řešení: CHALUPA
- postup: Kytička má 7 částí, rozmístěním odpovídají segmentovému displeji. Čtou se písmenka v pořadí dle barev spektrsa, vždy jedna barva reprezentuje jedno písmenko. Lze číst i bez znalosti segmentů, prostou polohou barev (vyžaduje trochu představivosti )
J.
-
- řešení: OVOCE
- postup: V každé větě je obsaženo jedno slovo pro nějaký obchod, i když v nestadartním slangovém použití. Teď si všimněte že všechny obchody mají ustálený dvouslovný název. V textu jsou dokonce dva případy kdy jsme použili obě slova z názvu obchodu: BARVY - LAKY a TEXTIL - GALANTERIE. Další obchody pak jsou: MASO - UZENINY, ZBRANĚ - STŘELIVO, MANIKÚRA - PEDIKÚRA, BAZAR - ZASTAVÁRNA. Ke každé větě si poznamenejte druhé slovo z názvu obchodu. To má stejně písmen jako příslušná věta slov. Vezměte tolikáté písmeno, kolikáté slovo byl ve větě obchod - například v první větě je MASO druhé slovo, takže vezměte druhé písmeno ze slova UZENINY, tedy Z. Z vět šifry vám vyjde slovo ZELENINA. Obchod se jmenuje OVOCE - ZELENINA, takže řešení je OVOCE.
-
- řešení: DUPEAPICHA
- postup: 10 segmentů po čtyřech částech ve čtverečku - části segmentů je potřeba přeuspořádat tak, že se prohodí levý horní s pravým dolním a pravý horní s levým dolním. Kreslí písmena DUPEAPICHA, jde se tedy na stanoviště JEŽEK
-
- řešení: ADAM
- postup: Piva jsou v base uspořádána v rastru 4 krát 5. Některé lahve jsou plné a některé prázdné, což by mělo navést na binárku, v té vychází PIIP. Nyní je třeba si všimnout, že P je v binárce negací O, totéž platí mezi I a V (na negování by mělo nahintovat barevné odlišení tmavých a světlých piv) Negace definuje substituci, která převede vstupní kód na text HESLOJEPRVNIMUZ
-
- řešení: srdce
- postup: Dlaždice je třeba podle duhy poskládat na sebe, na bocích vzniklého šestibokého hrabolu jsou písmena ríkajích UVNITR. Po slízání kachny se postupně odhalí nápis ZVONU.
Uvnitř zvonu je perníkové srdce.
-
- řešení: centrala
- postup: V hornom boxe najdeme „vystrihni vsechny liche policka“, vystrihneme, prelozime (podla ciarkovanej ciary, to nevadi ze nesadne obdlznik na obdlznik). Precitame medzitajnicku „ted pouzijte ctyri na x :)“. Tu istu mriezku prilozime tak, aby sa kazda „4“ prekryla s jednym „x“.
-
- řešení: motýl
- postup: Každá postavička svým jménem a předmětem, který drží (kromě Trampa) odpovídá jménu známe osobnosti, liší se však o jedno písmenko.
Willy Brandy(T), Donald Tra(U)mp, Maya Banka(S) (ok, ta moc známá není, ale byla potřeba), Mickey Rourka(E), Bolek Polín(V)ka, Donald L(T)usk a Tom Y(H)ardy. Dostáváme tedy
TUSEVTH.
V dalším kroku potřebujeme vhodnou substituci, k tomu nám pomůže věta pod obrázky. Kromě toho, že odpověď je 42, tato věta má i 42 písmen, takže se na ní dá namapovat česká abeceda. Po provedení substituce vychází EMANUEL, heslo je tedy motýl.
I když šifra nemá oficiální formát, je to polovina A4, takže věřím, že s tím nebude problém.
-
- řešení: HESLO JE PRIRODOVEDA
- postup: Nápis Kachna je vepsán 6x do mřížky 3×12 psacím písmem. Každé písmeno má 3 atributy správnosti/nesprávnosti ve vepsání (dle vzorového nadpisu).
1)Umístění ve slově kachna
2)Pozice dle horizontály
3)Pozice dle vertikály
Každý atribut nám dá část tajenky v braillu správný/nesprávný => 1/0
-
- řešení: ELEKTROLÝZA
- postup: Šifra vzhledem i textem (moře, lajky) navádí na použití vlajkové abecedy. Je potřeba rozkódovat jednotlivé řádky lajků, k čemuž pomůže nápověda s počítáním barev. Číslo u každého lajku značí, kolikrát jsou barvy, jimiž je vyveden, použity na hledané vlajce. Porovnáním smajlíků lze vždy určit buď konkrétní vlajku, nebo dvojici či trojici vlajek se stejným barevným složením. Každá věta má 26 písmen, vybereme z ní tedy tolikáté písmeno, které odpovídá nalezené vlajce. Nelze-li vlajku jednoznačně určit, pak je na všech platných pozicích totéž písmeno. Vyluštěním získáme heslo Elektrolýza.
-
- řešení: JEZDEC
- postup: Poznej hry ve větách, najdi v každé větě slovo hra a podle toho z názvu hry vylušti tajenku.
-
- řešení: zrcadlo
- postup: updatovali jsme šifru a změnili tajenku „ díky stojí me dálnici
-
- řešení: cylindr
- postup: Postupně jsme v textu schopni identifikovat druhy pokrmů: Kuba, Utopenec, Ořechy, Bublanina, Ovar, Langoš, Kulajda, Lečo, Boršč, Omeleta, Nachos. Když přečteme první písmena pozpátku, tj. chronologicky, dostaneme NOBLKLOBOUK. Odpovědí je tedy CYLINDR.
-
- řešení: PODZIM
- postup: Pouzite slabiky jsou z prvni sloky zname rikanky „En ten tyky…“ Ta ma 26 slabik. Kdyz se to precte vyjde neco jako Heslo neni Jaro, leto ani zima.
-
- řešení: Kleopatra
- postup: Šifra výchazí ze známé hry Sokoban. První krok je tedy nalezení nejkratší možné trasy, při které se bedny dostanou tam, kam třeba. Potom už je třeba jenom vypsat písmena z druhého plánu odpovídajíci polím, které odekryli posouvané bedny. Řešení (14 písmen) dá dvě slova, ze kterých vyplývá heslo.
-
- řešení: iglú
- postup: Obrázky zpívají Kde domov můj. Pro každou skupinu pojmenujeme místo, kde bydlí, podle počtu vybereme písmeno (lokomotiva -> dEpo, …). Dostaneme mezitajenku eskymák, ten bydlí v iglú.
Přílohy
- Nejnekvazidiagonalizovávatelnější perníčky (Nejdou uploadovat. )