Menu

Šifry

    • řešení: KRAB
    • postup: Do tabulky lze vyplnit opačný rod obrázku, přečtení písmen na genderových symbolech dá mezitajenku „OROTUJVPRAVO“. Učiníme tak, genderové symboly překryují nová písmena, která vyplníme do nové tabulky. Tuto opět můžeme rotovat (jako mřížku), vyjde mezitajenak „SESTICEASCII“. V posledním kroku tak přepíšeme písmena do ASCII a čteme braillovo písmo (6 je černá tečka).
    • řešení: ODRAZKA
    • postup: Nejprve si všimneme, že se v šifře až podezřele často opakují zelená, vaječňák a griotka (tedy míchaný drink semafor), navíc vedle sebe. V semaforu (vaječňák uprostřed) přečteme mezitajenku DRAK (slovo drak by nemělo být v seznamu slov) Vzpomeneme si na metanolovou aféru a jdeme hledat Braillovo písmo v etiketách Likérky Drak. Přečteme OZA, což nic není. Uvědomíme si tedy, že značka Likérky Drak je vidět v šifře téměř na první pohled, část se semaforem jde tedy brát jako rovnocenný krok. Pokud čteme obě mezitajenky dohromady tak, jak se v šifře prolínají, dostáváme heslo ODRAZKA.
    • řešení: PYL
    • postup: Poměry barev v opakující se sekvenci na jednotlivých zápalkách určují, kolikrát a které transformace se zápalkou provést (nezávisí na pořadí transformací). Transformace jsou definovány obrazcem vpravo dole. Modrá+žlutá posun vpravo+vlevo, zelená+purpurová rotace o 45°, bílá beze změny, … Vyjde mezitajenka „HESLO BR/C/GC/YM CG/R/MC MMBR/Y“. Písmena v hesle odpovídají anglickému pojmenování barev RGBCMY. Vytvoříme novou navou řadu zápalek s odpovídajicími barvami a aplikujeme ještě jednou stejný postup.
    • řešení: PATNACTKA
    • postup: Texty u každé tečky vedou na některou z dětských deskových her (prkenné zábavy) nebo hlavolamů (mozkopraskliny). Všechny použité hry/hlavolamy mají dvouslovné názvy. Je tedy potřeba spojit tečky, které k sobě patří. Délka úsečky udává pořadí. Dále je potřeba sečíst dvě čísla u každé hry (v zadání na to vede konstatování, že dny jsou sečteny) a vzít tolikáté písmeno z názvu hry/hlavolamu, kolik je součet.
    • řešení: DATEL
    • postup: Každá číslice má barvy a relativní velikost jednoho českého ptáka (tučňák, ledňáček, strakapoud, kachna, labuť, sojka, čáp, plameňák, sýkora, páv, datel, bažant, kos, žluna). Ze jména ptáka je potřeba vzít písmeno odpovídající číslici a vyjde ČERNASČERVENOU. Heslo je DATEL.
    • řešení: RUSKO
    • postup: 1. Určiť udalosti z histórie Československa a priradiť im roky.
      2. Vybrať slová z textu podľa druhých dvoch čísel roku (milý denníček sa ignoruje, lebo je kurzívou), zoradiť podľa machulí
      3. Prečítať medzitajničku,
      vystrihať a poskladať obrázok, prečítať slová pod druhými najväčšími mestami
      BONUS troll pod prahou a Bratislavou „moc zrejmé“
    • řešení: makovice
    • postup: Náhrávám verzi po opravení překlepu

      Braille sestavený z osob (1., 2., 3., jedn. či mn. číslo) jednotlivých sloves v souvětí.
      Řazení:
      já my
      ty vy
      on oni
    • řešení: BOUDA
    • postup: Je třeba poznat plavecké styly a ty zapsat podle naznačených šipek. Postupně: ZNAK, PRSA, KRAUL, OUSKO, MOTYLEK, CUBICKA. Následně porovnáme písmenka dle naznačených vlnek. Pokud nerovnost platí, tak vybarvíme odpovídající políčko. Vybarvením se objeví nápis Braillem: TAM KDE BYDLI PES. Řešením je BOUDA.
    • řešení: RAMPA
    • postup: Na obrázku jsou kačky. Každá kačka jde nějak pojmenovat (makačka, cvikačka, kukačka, …). Po pojmenování potřebujeme nějak získat tajenku. Tu dostaneme tak, že z názvu každé kačky vezmeme tolikáté písmeno, kolik má kačka pírek na hlavě. Čteme od výpustě z rybníčku po směru hodinových ručiček a získáváme tajenku MCKVAKKRESTNI. McKváka známe jen jednoho, a to Rampu, což je naše řešení.

      Důležité: Potřebujeme testovat s týmem Aleše Podolníka, který nám konzultoval šifru (čistě to, zda šifra podobného ražení už někde někdy byla). Děkujeme za pochopení.
    • řešení: kaleidoskop
    • postup: Komiksy a grafy v štýle XKCD popisujú rôzne známe pesničky.
    • řešení: BULHARSKO
    • postup: Podle států rozdělit obrázky na buckety 2*3, ze kterých lze vybrailit (barevné/černobílé) „XOR XOR XOR“.

      Čísla dole jsou pro ověření správnosti vybraných států.

      Písmenka ve státech proXORujeme (v každém jednotlivě) a měli bychom se dostat k tajence.
    • řešení: PRINC
    • postup: Na sirku je to 12 poli jako na hodinach, to spolu s carkovanymi okraji navadi na zabaleni do rulicky. Ted zbyva nejak vyuzit faktu, ze jsme se posunuli do 3D. Cverecky si muzeme predstavit jako kvadry s vyskou, odovidajici barve, kde uplne cerna je prumer rulicky. To nam dava graficky reseni BUDOUCIKRAL, coz se PRINC.
    • řešení: TEMA
    • postup: Šifra bude natisknuta na 8palcových disketách. Žlutě označené bity budou lepkavé (na pohmat), případně jinak hapticky rozlišitelné.

      Po 5 bitech přečteme mezitajenku zapsanou binárkou: POUZIJ SVE OSMINY

      Uvědomíme si, že osmina osmipalcové diskety je palec. Použijeme tedy své palce a přiložíme je na lepkavé bity. Celkem takto přiložíme všech osm palců, které na rukou čtyřčlenný tým má, a kromě lepkavých bitů tak zakryjeme vždy i bity vlevo a vpravo. Potom mezi palci čteme binárkou zapsané heslo.
    • řešení: SIGNAL
    • postup: Prezidenti ČR/ČSR, je třeba chronologiky seřadit a číst písmena z celého jména dle číselného indexu, počátek v Husákovi (příbuzném kachny).
    • řešení: ASISTENTKA
    • postup: Jednotlivé řádky napovídají/odpovídají (strukturou + zvukově) na nápovědní slova morseovky, nejnápadnější je to asi u „k vílím studnám“. Když tedy na každý řádek dosadíme ono původní nápovědní slovo a zarovnáme jej doprava, čteme vždy poslední písmeno na každém řádku, vyjde ASISTENTKA.
    • řešení: PECKA
    • postup: V milostném dopise Jan Julii mimo mnoha jiného sděluje, že by jí chtěl vyznat lásku i v jiném jazyce. V textu lze nalézt celkem 11 slov, která v sobě obsahují řetězec LOVE. Vyznačíme-li si všechny výskyty LOVE, zjistíme, že je můžeme interpretovat jako znaky Braillova písma a číst tajenku PECKA. Na druhý krok navádí věta, že láska je slepá, popř. fajnšmekři si mohou povšimnout křestního jména Louis (Braille).
    • řešení: SUD
    • postup: vystřihnout podle přerušovaných čar, přeložit dílek podle šipky, přečíst viditelné písmeno, opakovat stříhání podle prvního kroku, opakovat přehýbání
    • řešení: běs
    • postup: Digitalni hodiny vzhuru nohama.
    • řešení: OREGON
    • postup: Projdeme řadu všech sedmi obrázků. Před každým je nastražená banánová slupka, které si dle instrukcí nemáme všímat. Pokud si slupky nevšimneme, stoupneme na ni, uklouzneme a spadneme. Tento postup opakujeme na všech sedmi slupkách, dohromady tedy absolvujeme právě sedm pádů. V každém z těchto sedmi pádů vyskloňujeme rodové jméno opice, kterou jsme právě viděli, tj.:

      1. pád: Kočkodan
      2. pád: Šimpanze
      3. pád: Mandrilovi
      4. pád: Gorilu
      5. pád: Lemure
      6. pád: Orangutanovi
      7. pád: Paviánem

      Tato písmena vepíšeme dle naznačeného vzoru do koleček a na zvýrazněných pozicích čteme „Kod zni OREGON“.
    • řešení: RŮŽE
    • postup: Na každém řádku je 15 slabik, které můžeme obarvit podle délky. Zvýrazníme si dlouhé slabiky (nejlepší to je v rastru 3×15) a graficky čteme mezitajenku STRIDEJ I. A II. TROCHEJ CTI LEHKOU DOBU.

      Každý verš je napsaný v přízvučném hexametru (Daktyl-Trochej-D-D-D-T). Čteme z každé první nebo druhé trocheje na řádku lehkou, tj. nepřízvučnou, (druhou) slabiku a dostaneme tajenku: „Básníci dobře poradí vám, že to je Manon hozená do kostela.“

      Manon je motýl, Manon je včela, Manon je RŮŽE hozená do kostela.
    • řešení: CHOBOT
    • postup: Každý obrázek odkazuje na jednu večerníčkovou nebo pohádkovou dvojici (např. zub -> Lotrando a Zubejda). Po doplnění všech dvojic do políček získáme tajenku „a heslo je sloní nos“.
    • řešení: sirka
    • postup: Tečka na křižovatce x označuje kořen stromu. Jeho větve mají dělku 1-15, v listech jsou písmena, přečtením dostaneme mezitajenku POLEJ SI SVÁ PRSA. Na prsou máme jmenovku, na které se po polití objeví čára. Po přiložení na šifru spojuje puntíky, které vedou vždy do jednoho písmene -> SIRKA.
    • řešení: krumpáč
    • řešení: kytara