Menu

Šifry

    • řešení: gymnastika
    • postup: Hodiny jsou vytvořeny z talíře, lžíce a vidličky. Obrázky mají společné to, že se ke každému dá doplnit chybějící věc, která připomíná nějaký druh těstovin. Doplněním názvů těstovin a odečtením písmen podle časů zobrazených na hodinách čteme tajenku.
    • řešení: TATRY
    • postup: Vlajky sú v skutočnosti šifrovacia mriežka, ibaže pri niektorých nie je jasná ich orientácia (keďže niektoré vlajky po otočení vyzerajú úplne rovnako). Z jednoznačných vlajok sa ale dá vypozerať ako mriežka vyzerá. Jej základná poloha dáva slovo OTACEJ, zvysne otočenia dajú text „ZAPADNI NIZKE VYSOKE“.
    • řešení: KOSTKA
    • postup: Vidíme, že věty jsou seřazeny podle abecedy.
      To trochu nahrává tomu, že je budeme chtít seřadit.
      Dále si všimneme, že věty obsahují trochu podivné „czenglish“ pokyny z receptů.
      Věty doslova přeložíme do češtiny a doplníme chybějící slovo.
      Po čase zjistíme, že recept asi nebude jeden, ale dva (pocukrovaná bábovka a zesklovatělá cibulka moc nejdou dohromady).
      Poskládáme recept na bábovku a na míchaná vejce. To, že jsme jej poskládali správně, napoví první písmenka vět (dohromady dávají BABOVKA a VEJCE).

      Z doplněných slov čteme vždy tolikáté písmeno, jaké zmiňuje česká číslovka každé větě (čteme jej v českém slově, proto vždy česká číslovka).

      Vyjde tajenka RUBIKUV OBJEV, tajenka je tedy KOSTKA.

      Podrobné řešení zde: https://drive.google.com/file/d/11EkbJQNaeTfxclwKNXfpxu2QC0QeeUXX/view?usp=sharing
    • řešení: DELEGACE
    • postup: Semafor složený z genderového symbolu a směru cestování stopem.
      Genderový symbol se vybere podlo toho, kdo drží název následujícího města. Ruce postav odpovídají genderovému symbolu.
      Vychozí bod je místo letošní Kachny.
    • řešení: KORYTO
    • postup: Je třeba v každém odstavci rozpoznat karetní hru a pomocí těchto her přiřadit jednotlivým lidem typy karet (král, desítka…). Tajenka se čte po patrech podle součtu hodnot karet obyvatel patra.
    • řešení: VIDLICE, seznam slov by neměl obsahovat slovo KLACEK, PRUT, JEHLA, NAUŠNICE, UPÍR, ZUBY, TESÁKY!
    • postup: Po vystřihnutí všech částí začneme skládat. Čárkovaná čára popisuje ohyb k sobě, čerchovaná od sebe. Nejprve nalepíme síť stěn kostky a zjistíme, že na každé stěně se nachází jeden čtvereček. Od čtverečku s čísly 1-4 pak namotáváme tenké proužky. Jedničku přiložíme na jedničku a obtočíme dokola pomocí vyznačených ohybů. Stejně s dvojkou, trojkou a čtyřkou. Dále si všimneme slov, která vznikly na jednotlivých obnažených růžkách kostky. Tato slova nám asociují objekty, s kterými se (něco) bodá. Společně s obrázky na zbývajících částech šifry vytvoříme bodací dvojice: kůl - upír, trn – noha, šíp – terč, pyj - pička, hák – ryba, roh – toreador, nůž – záda, rýč – země. Pomocí skladů nabodneme růžky (obrázek na první písmeno) až vytvoříme jakýsi bonbon s chlopněmi na dvou stranách. Ten nám barevně a tvarem připomíná opečený špekáček. Pomocí šipek pak přečteme morseovku, která nám dá COPROPICHLOMNE. V duchu šifry (hledání bodacích dvojic), tak interpretujeme s pomocí dvou naznačených šedivých děr na špekáčku tajenku jako opékací VIDLICI.
    • řešení: SOUKROMNIK
    • postup: Jedná se o test ze ZÁKLADŮ dějepisu. Test byl oznámkován známkou 1, což napovídá, že jsou všechny údaje doplněny správně. V porovnání s tím co jsme se učili ve škole to ale nesedí. Je tedy nutné zjistit pro jakou číselnou soustavu dané tvrzení skutečně platí. Z jejich základů následně čteme tajenku.
    • řešení: KUROVEC
    • postup: Šifra byla zavěšená na větvi stromu. Na některých větvičkách byla zavěšena jablka s různým stupněm nakousnutí (0 až 6 kousnutí). Větev symbolizovala morseovkový strom, kde při větvení tlustší větev symbolizovala čárku a tenčí větev tečku. V místech zavěšení jablek se četla písmena, pokud tedy bylo jablko zavěšeno na tlusté větvičce, která vedla z tenké, která vedla z tenké, tak při čtení od začátku větve to bylo ..-, tedy U.
    • řešení: LETADLO
    • postup: Je možné si všimnout, že v šifře se vyskytuje právě 26 různých vzorů, ze kterých lze sestavit logo Kachny. Přiřazením písmen jednolivým vzorům si přečteme mezitajenku: NAKRESLI SI OBRAZEK JEDNIM TAHEM NAVOD JE CA WY TP UV FK GI XU OP GM RQ HP BA RK FC. Je tedy nutné přijít na to, jak lze pomocí dvojic písmen kódovat grafiku. Přirozeně se nabízí použít vektory posunutí písmen v nakresleném obrázku. Pokud to uděláme, dostaneme letadlo.
    • řešení: KAVKA
    • postup: Obrázky vždy symbolizují knížky.

      Autoři knížek mají stejný počet písmen jako obrázky.

      Číst písmeno autora podle počtu prvého obrázku.
    • řešení: PANTOFEL
    • postup: Kostka po odvalení obtiskne na mřížku svůj půdorys. V místě tužky se čte tajenka pomocí polského kříže. Písmeno určuje hodnota na horní straně kostky a obtisknuté hrany z předchozích překulení.
    • řešení: KOUZELNIK
    • postup: Proužek se šumem posouváme po televizi tak, abychom „naladili“ nějaký program – pro určité pozice se na televizi místo šumu ukáže černá obrazovka s logem televize. Stane se to celkem 4x, pro každou stanici jednou. Na horním pásku určíme za pomoci antény čas, kdy je naladěno a podíváme se, co na naladěné stanici dávají. Je to postupně Kouzelná školka, Zelda, Nikdo není dokonalý a První tři písmena – přečteme první tři písmena z názvů pořadů a dostáváme heslo KOUZELNIK.
    • řešení: HUSA
    • postup: První krok je odhalit, že pouze kachničky, kterým je vidět zobák, spojením ve směru „pohledu“ vykreslí grafický nápis „OHREJNAS“. Po zahřátí šify (nebo alespoň specifických míst) na cca >60°C se vyjeví heslo HUSA.
    • řešení: TISKAR
    • postup: V kazdej vete najdeme vyhlaskovany nazov tajnej sluzby alebo statnej policie. (STB, MI5,BIS, KGB, CIA, GRU) Pomoct nam moze aj vlajka daneho statu v pozadi. Vsetky skratky maju tri pismena, pouzijeme teda posunutie vlajok v pozadi na skratky a precitame tajnicku v strednom stlpci.
    • řešení: OKLIKA
    • postup: Ve scénáři každé epizody lze vysledovat dvě části. První část se týká vztahů mezi postavami, druhá část se týká Donny a nějaké neznámé maturitní otázky, na kterou máme evidentně přijít.

      Krom úvodní stránky se scénářem máme k dispozici čtyři čtverce, které reprezentují jednotlivé postavy. Čtverce jsou spojené patentkami tak, jak jsou popsány vztahy v první epizodě. Dodatek o tom, že jsou spolu tyto dvojice nerozlučně spjaty chápeme tak, že patentky nemáme nikdy rozpojovat. Čtverce lze ovšem okolo patentek “natáčet”. Jak? Podle vztahů popsaných v první polovině scénáře. Dotýkají-li se dva čtverce hranou, znamená to, že spolu dvojice chodí. Dotýká-li se čtverec rohem hrany, která je dotekovou hranou jiných dvou čtverců, znamená to, že ví, že spolu ti dva chodí. Tomu odpovídají i symboly na hranách a v rozích čtverců. Každá epizoda vyjma první definuje jen jedno natočení (stačí pootočit čtverce jen okolo jedné patentky).

      Na čtvercích jsou barevně napsány konce jednotlivých epizod. Každá epizoda je zde jednou a je na konkrétní straně konkrétního čtverce. Daná postava na konci každé epizody přečte písmena dané barvy orientovaná jeho směrem a z nich získá maturitní otázku. Např. Brenda na konci první epizody přečte červená písmena “ostrovní státy EU”. Dle návodu je třeba také zhlédnout celý právě natočený “díl” (díl složený ze čtverců, nikoliv epizodu ;-)). Ten má vždy tvar jedné z kostek hry Tetris, které se značí verzálkami I, O, T, S, Z, J a L.

      Máme maturitní otázku, písmeno (verzálku) a zbývá určit název epizody. Verzálka je prvním písmenem hledaného názvu epizody. Jediný ostrovní stát EU začínající na písmeno I je Irsko. Nakonec využijeme čísla v kolonce názvu epizody a z daného slova čteme příslušné písmeno. V případě první epizody čtvrté písmeno, tedy K. Postupně čteme KOD OKLIKA.
    • řešení: JECMEN
    • postup: Obrázky jsou asociace na kachny: gumová kačenka, novinářská kachna, kačer Donald, kačka, kačírek a ošklivé káčátko. Šest obrázků se tak dá podle velikosti a pohlaví příslušné kachny přiřadit šesti členům rodiny cestující vlakem. Ve druhém odstavci se dozvíme rozesazení kachen v kupé. Pochodují zprava doleva uličkou, vcházejí do volného kupé 3 × 2 a plní jej po sloupcích odshora dolů. Ve třetím odstavci v každé větě vystupuje několik členů kachní rodiny. Když si zakreslíme jejich pozice v kupé při pohledu z uličky, dostaneme jeden znak Braillova písma. Vyjde nám CONASYPUTETE. Teta je vrstevník rodičů, kachna už je obsazená, bude to tedy kačena. Kačeně nasypu zeleného jačměna, jak se zpívá v jedné boršické lidové. Heslo je JECMEN.
    • řešení: pohadka
    • postup: Tym obdrzi ctyri zmrzliny. Kazda ma specifickou barvu a prichut (napr. oranzova - pomeranc), pricemz delky slov barvy a prichute se shoduji. Na papire jsou barevna pismena ve ctyrech ruznych fontech. Precteme-li text psany konkretnim fontem, vyjde jedna z barev zmrzlin. Vyznacime si pismena, jejichz barva na papire je spravna (tedy ze slova oranzova volime oranzova pismenka), pismena v textu nahradime prichutemi. Cteme vyznacena.
    • řešení: PUPEN
    • postup: Každý z obrázků lze přiřadit právě k jednomu ze slov kámen-nůžky-papír (např. hrací kámen, kadeřnické nůžky, pečicí papír,…).
      Obrázky lze dále podle pozice barevných pětin jednoznačně rozřadit do dvojic. V žádné z těchto pěti dvojic se neopakují stejné herní symboly, a z každé dvojice tedy dokážeme vybrat vítěze vzájemného souboje podle známých pravidel hry.
      K získání řešení je ještě zapotřebí pozorování, že každé ze slov kámen, nůžky a papír má právě pět písmen, na což navádí i barevné pětiny obrázků. Písmena tajenky získáme výběrem příslušného písmene ze slova vítěze: např. vítězem prvního souboje je papír = P.
    • řešení: SLEPICE
    • postup: Tečky jsou hlavní města států EU, čáry spojují sousedící státy. Jména se převedou na datum jmenin, den znamená pořadí v tajence (různá čísla od 1 do 28), měsíc vybírá písmeno z českého názvu města. Mezitajenka zní „Heslem bude výraz pro samici kura“.

    • řešení: KOLOTOC
    • postup: 1) složit parníček podle čísel 1 až 5 (ono to dál moc nejde pokračovat) na jeho bocích se objeví od šipky čísla 678910
      2) složit větrník podle kroků 6 až 10 na jeho vrchu se od šipky objeví kolem dokola nápis KOLOTOC
    • řešení: Komín
    • postup: Čtverce mají vnitřní úhly menší než 90°, takže se jich dokola vrcholu vejde 5 místo 4. V rovině se vám to nepodaří, s trochou násilí si ale obrázek můžete překreslit, když dál od středu budete puclíky kreslit menší a víc zdeformované. Případně lze skládat ve 3D. Inspirace - M.C.Escher, Circle Limit I.
    • řešení: královna
    • postup: Každý odstavec představuje jednu hudební skupinu s anglickým názvem. Ve sloupci vlevo je vždy v textu skryta nápověda k názvu skupiny („zabouchl jsem dveře od bytu“ – the doors). V pravém sloupci je v notách zapsán charakteristický útržek z některé známé skladby dané skupiny (ovšem bez udání délek not, což poznání ztěžuje; šifra sama ale říká, že nezáleží na tom, co přesně se zpívalo), přičemž počet zobrazených not odpovídá počtu písmen v názvu dané skupiny.
      Pokud si název skupiny přesně napíšeme pod příslušnou notovou osnovu, zjistíme, že u každé kapely právě jednou odpovídá název noty pod ní napsanému písmenu z názvu kapely. Takto získané noty seřadíme za sebe a získáme DCDCB BABAG. U posledního odstavce vidíme správné délky not, a když teď známe i jejich výšky, poznáme úryvek We are the Champions od The Queen. Heslem je tedy královna.
    • řešení: slunce
    • postup: Pohybujeme-li obrázky po šachovnici dle naznačeného zápisu, dostáváme příběhy Včelích medvídků. Do naznačených polí doplníme úryvky písní:
      * BÍLÁ BÍLÁ BÍLÁ BÍLÁ
      * PŘÁTELÉ CHVÁTÁM CHVÁTÁM
      * ČMELÁKU CHLUPATÝ UŽ TI ŠLAPU NA PATY
      * TAK JSME ČAPLI ZLODĚJÍČKA
      * DO PĚTI DO PĚTI MUSÍME BÝT U MAMINKY V DOUPĚTI

      Čísla vybírají mezitajenku „Kdo vysoušel loužičky“.